נושאים

פרשת בשלח - יש או אין?

ספר שמות פרק יז

(א) וַיִּסְעוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּדְבַּר סִין לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי יְהֹוָה וַיַּחֲנוּ בִּרְפִידִים וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם:

(ב) וַיָּרֶב הָעָם עִם משֶׁה וַיֹּאמְרוּ תְּנוּ לָנוּ מַיִם וְנִשְׁתֶּה וַיֹּאמֶר לָהֶם משֶׁה מַה תְּרִיבוּן עִמָּדִי מַה תְּנַסּוּן אֶת יְהֹוָה:

(ג) וַיִּצְמָא שָׁם הָעָם לַמַּיִם וַיָּלֶן הָעָם עַל משֶׁה וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה הֶעֱלִיתָנוּ מִמִּצְרַיִם לְהָמִית אֹתִי וְאֶת בָּנַי וְאֶת מִקְנַי בַּצָּמָא:

(ד) וַיִּצְעַק משֶׁה אֶל יְהֹוָה לֵאמֹר מָה אֶעֱשֶׂה לָעָם הַזֶּה עוֹד מְעַט וּסְקָלֻנִי:

(ה) וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל משֶׁה עֲבֹר לִפְנֵי הָעָם וְקַח אִתְּךָ מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל וּמַטְּךָ אֲשֶׁר הִכִּיתָ בּוֹ אֶת הַיְאֹר קַח בְּיָדְךָ וְהָלָכְתָּ:

(ו) הִנְנִי עֹמֵד לְפָנֶיךָ שָּׁם עַל הַצּוּר בְּחֹרֵב וְהִכִּיתָ בַצּוּר וְיָצְאוּ מִמֶּנּוּ מַיִם וְשָׁתָה הָעָם וַיַּעַשׂ כֵּן משֶׁה לְעֵינֵי זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל:

(ז) וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם מַסָּה וּמְרִיבָה עַל רִיב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל נַסֹּתָם אֶת יְהֹוָה לֵאמֹר הֲיֵשׁ יְהֹוָה בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן:

(ח) וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם:

 

ספר הזהר פרשת בשלח דף סד ע"ב

אמר רבי אבא מאי דכתיב

אמר רבי אבא מהו שכתוב

היש יי' בקרבנו אם אין.

וכי טפשין הוו ישראל דלא ידעי מלה דא? והא חמו שכינתא קמייהו וענני כבוד עלייהו דסחרון לון ואינון אמרו

וכי טפשים היו ישראל שלא ידעו דבר זה? והרי ראו שכינה לפניהם וענני כבוד עליהם שסובבים אום והם אמרו

היש יי' בקרבנו אם אין.

גוברין דחמו זיו יקרא דמלכיהון על ימא. ותנינן ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל. אינון אשתכחו טפשין ואמרו

אנשים שראו זיו יקרו של מלכם על הים, ולמדנו שראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל, הם נמצאו טפשים ואמרו

היש יי' בקרבנו אם אין?

אלא הכי קאמר רבי שמעון בעו למנדע בין עתיקא סתימאה דכל סתימין דאקרי אין. ובין זעיר אפין דאקרי יי' ועל דא לא כתיב היש יי' בקרבנו אם לא כמה דכתיב הילך בתורתי אם לא. אלא היש יי' בקרבנו אם אין.

אלא כך אמר רבי שמעון: רצו לדעת בין עתיק סתום מכל סתום שנקרא אין, ובין זעיר אנפין (פנים קטנות) שנקרא יהו"ה, ועל כן לא כתוב היש יי בקרבנו אם לא כמו שכתוב הילך בתורתי אם לא, אלא היש יי בקרבנו אם אין.

אי הכי אמאי אתענשו?

אם כך, מדוע נענשו?

אלא על דעבידו פרודא ועבידו בנסיונא דכתיב ועל נסותם את יי'. אמרו ישראל אי האי נשאל בגוונא חד. ואי האי נשאל בגוונא אחרא. וע"ד מיד ויבא עמלק

אלא על שעשו פירוד ועשו בנסיון שכתוב ועל נסותם את יי. אמרו ישראל אם זה, נשאל באופן אחד, ואם זה, נשאל באופן אחר. ועל כן מיד ויבא עמלק

 

תקוני הזהר תקונא רביעאה המשך דף קמא ע"א

בראשית תמן י"ש, להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא (משלי ח' כ"א). ובגין דתמן אוצר דאיהי יראת יי', מניה אתמליא לצדיקיא, ואינון דחלין לקודשא בריך הוא ירתין האי יש.

בראשית שם י"ש, להנחיל לאוהבי יש ואוצרותיהם אמלא, ומשום ששם אוצר שהוא יראת יי, ממנו מתמלא לצדיקים והם יראים את הקדוש ברוך הוא יורשים אותו יש

וערבוביא בישא לא הוו דחלין לקודשא בריך הוא אלא בגין עותרא. והוו מנסין ליה כגונא דא (שמות י"ז ז') היש יי' בקרבנו אם אין.

וערב רב הרע לא היו יראים את הקדוש ברוך הוא אלא בשל עושר, והיו מנסים אותו כעין זה היש יי בקרבנו אם אין

וכל אינון דמנסין לקודשא בריך הוא ודחלין ליה בעותרא ולא דחלין מניה בעניותא כמו בעותרא, לאו אינון אלא ערבוביא בישא.

וכל אלו שמנסים את הקדוש ברוך הוא ויראים ממנו בעושר ולא יראים ממנו בעניות כמו בעושר, אינם אלא ערב רב הרע

דאית יראה ואית יראה, אית אהבה ואית אהבה. אית מאן דדחיל לקודשא בריך הוא בגין דיחון בנוי או דלא נחית לעניותא. או דרחים ליה בגין דיהיב ליה עותרא.

שיש יראה ויש יראה, יש אהבה ויש אהבה. יש מי שירא מהקדוש ברוך הוא כדי שיחיו בניו או שלא ירד לעניות. או שאוהב אותו משום שנתן לו עושר.

ומנסה ליה כגון נעביד האי פקודא הכי, ונחזי היש יי' בקרבנו ויהיב לן אגרא בגיניה אם אין. דאי לא יהיב ליה אגרא בגינהא לא רחים ליה, ולא יהיב ליה צדקה ולא יעביד פקודא,

ומנסה אותו כגון נעשה מצוה כך, ונראה היש יי בקרבנו ויתן לנו שכר בשל כך אם אין. שאם לא נותן לו שכר בשל כך, לא אוהב אותו ולא נותן לו צדקה ולא יעשה מצווה

ומנסי לקודשא בריך הוא בכל פקודא ועובדא, בודאי האי איהו מאלין ערבוביא בישא דאתמר בהון היש יי' בקרבנו אם אין.

ומנסה את הקדוש ברוך הוא בכל מצוה ומעשה, בוודאי הוא הינו מאותם ערב רב הרע שנאמר בהם היש יי בקרבנו אם אין

אלא רחימו ודחילו דקודשא בריך הוא, שלים בכל פקודא ופקודא דעביד, בין דיהיב ליה אגרא בטיבו בין דלא יהיב ליה.

אלא אהבה ויראה של הקדוש ברוך הוא שלם בכל מצוה ומצוה שעושה, בין שנותן לו שכר בטוב בין שלא נותן לו

ובגין דא מני באוריתא (דברים ו' ה') ואהבת את יי' אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך. ואוקמוהו קדמאין,

ומשום כך ציווה בתורה ואהבת את יי אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך, והעמידוהו ראשונים

אם חביב עליך נפשך מממונך לכך נאמר בכל נפשך. ואם חביב עליך ממונך מנפשך לכך נאמר בכל מאדך. 

 

ספר במדבר פרק יג

(יז) וַיִּשְׁלַח אֹתָם משֶׁה לָתוּר אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם עֲלוּ זֶה בַּנֶּגֶב וַעֲלִיתֶם אֶת הָהָר:

(יח) וּרְאִיתֶם אֶת הָאָרֶץ מַה הִוא וְאֶת הָעָם הַיּשֵׁב עָלֶיהָ הֶחָזָק הוּא הֲרָפֶה הַמְעַט הוּא אִם רָב:

(יט) וּמָה הָאָרֶץ אֲשֶׁר הוּא ישֵׁב בָּהּ הֲטוֹבָה הִוא אִם רָעָה וּמָה הֶעָרִים אֲשֶׁר הוּא יוֹשֵׁב בָּהֵנָּה הַבְּמַחֲנִים אִם בְּמִבְצָרִים:

(כ) וּמָה הָאָרֶץ הַשְּׁמֵנָה הִוא אִם רָזָה הֲיֶשׁ בָּהּ עֵץ אִם אַיִן וְהִתְחַזַּקְתֶּם וּלְקַחְתֶּם מִפְּרִי הָאָרֶץ וְהַיָּמִים יְמֵי בִּכּוּרֵי עֲנָבִים:

 

ספר הזהר פרשת שלח לך דף קנח ע"ב

היש בה עץ אם אין וגו'.

רבי חייא אמר וכי לא הוה ידע משה דאית בה כמה אילנין משניין דא מן דא והא הוא שבח לה לישראל בכמה זמנין והוא אסתפק בדא. והא קב"ה קאמר ליה למשה בקדמיתא דהיא ארץ זבת חלב ודבש.

רבי חייא אמר, וכי לא היה יודע משה שיש בה כמה אילנות משונים זה מזה והרי הוא שיבח את ארץ ישראל בכמה פעמים והוא הסתפק בזה? והרי הקדוש ברוך הוא אמר לו למשה בתחילה שהיא ארץ זבת חלב ודבש

אמר רבי יוסי הא אתערו חברייא דכתיב (איוב א) איש היה בארץ עוץ איוב שמו.

אמר רבי יוסי הרי התעוררו החברים שכתוב איש היה בארץ עוץ איוב שמו

אמר רבי שמעון רמז להם רמיזא דחכמתא על מה דשאילו בקדמיתא דכתיב (שמות יז) היש יי' בקרבנו אם אין.

אמר רבי שמעון רמז להם רמיזת חכמה על מה ששאלו בתחילה שכתוב היש יי בקרבנו אם אין

אמר תמן תחמון אי היא אתחזיא להאי או להאי. אמר לון אי תחמון דאיבא דארעא כשאר ארעי דעלמא יש בה עץ אילנא דחיי ולא מאתר עלאה יתיר. ואי תחמון דאיבא דארעא יתיר ומשנייא מכל אתר דעלמא תנדעון דהא מעתיקא קדישא קא נגיד ואתמשך ההוא שנוייא עלאה מכל אתרי דעלמא ובדא תנדעון היש בה ע"ץ אם אי"ן

אמר שם תראו אם היא ראויה לזה או לזה. אמן להם אם תראו שפרי הארץ כשאר ארצות העולם, יש בה עץ אילן החיים ולא ממקום עליון יותר. ואם תראו שפרי הארץ מרובה ומשונה מכל מקום בעולם תדעו שהוא מהעתיק הקדוש יוצא, ונמשך אותו שינוי עליון מכל מקומות שבעולם וזה תדעו היש בה עץ אם אין

ודא בעיתון בקדמיתא דבמעיכון בעיתון למנדע דא דכתיב היש יי' בקרבנו. בקרבנו דייקא או אם אין. וע"ד והתחזקתם ולקחתם מפרי הארץ למנדע שנוייא דיליה.

וזה מה שרציתם מקודם, שבמעיכם רציתם לדעת זאת שכתוב היש יי בקרבנו בקרבנו דווקא, או אם אין. ועל כן והתחזקתם ולקחת מפרי הארץ לדעת את השוני שלה

 

כל אתר ואתר- פיתוח אתרי אינטרנט

PHP,דרופל וJS

טלפון:  
0525802579
מייל:  
[email protected]